torsdag 12 augusti 2010

Julen är alla hjärtans fest

Jag har haft ett riktigt dansksug sista månaden, sen jag läste Sommargästerna, så jag passade på att läsa ännu en bok av Lise Nørgaard, Julen är alla hjärtans fest. Den består av 4 noveller kring temat jul. Det är en släktfest, en jullunch, ett uteblivet julbord och ett tomtetåg. Som vanligt är historierna komiska och träffsäkra och jag funderar på att ladda dvdspelaren med Matador för att få mer av Lise.

Dansksuget tog sig även uttryck i min barndomsfavorit Ole Lund Kirkegaard och jag bestämde mig för att investera i lite barnböcker. Men alltså, de finns inte att köpa på svenska längre. Vad händer egentligen? Ingen Anne på Grönkulla, ingen Gusten Grodslukare. Meh?! Bokbörsen hade inte heller det jag ville ha (förutom Lille Virgil för 80 kr, men det tycker jag är lite väl saftigt. Vi får väl se hur länge suget sitter i). Det känns tungt att alla barn kommer att missa dessa godbitar.

2 kommentarer:

  1. Katastrof!
    Tur att de finns på bibblan iaf.

    SvaraRadera
  2. Om du känner för att tjuva lite från bibblan Carolina, så säg till mig :)

    SvaraRadera