fredag 14 januari 2011

Damen under isen

Ännu en bok på temat gotisk spökhistoria har avverkats. Denna gång var det en ungdomsbok med titeln Damen under isen, skriven av Sarah Singleton. Två systrar bor i huset Nya seklet och återupplever samma dag, varje dag. Det är vinter, det är natt och det ligger en förtrollning över huset. En dag ser Mercy, den äldsta systern, en kvinna flyta under isen och det ser ut som att hon försöker berätta något. Efter isdamens uppkomst är det som om Mercy har hittat en spricka i förtrollningen och hon börjar ett detektivarbete om sin familj och dess många hemligheter.

Berättelsen är ganska ojämn och lite väl ungdomlig för min smak. Många saker händer utan att de förklaras närmare och jag saknar en mer detajerad beskrivning av händelserna. Det är en fördom jag har mot ungdomsboksförfattare, att vissa inte tycker att det behöver vara svårt att skriva en ungdomsbok. Damen under isen känns som att den är skriven för fort, den är inte så genomtänkt som jag hade velat. Förutsättningarna finns där, författaren kunde bara ha lagt ner lite mer tid på detaljer och gett den det lilla extra. Nu är det bara en helt okej bok, men ingen som jag kommer att rekommendera vidare.

1 kommentar:

  1. Det är en sån bok jag ofta ser på hyllan på jobbet och har funderat på att läsa. Nu vet jag att jag inte behöver det. :)

    SvaraRadera