onsdag 12 januari 2011

Fantastic Mr Fox

Wes Anderson är världens bästa regissör som gör världens bästa filmer. Senaste filmen är baserad på en bok av Roald Dahl, Den fantastiska räven. Jag var på den eminenta The English Shop i Söderhallarna och fyndade boken och läste den igår, här på mitt hotellrum, i Åbo. Det är ju en barnbok så den gick hyfsat fort att läsa. Herr Roald Dahl sviker aldrig. Jag var och är väldigt förtjust i hans böcker och så även i Fantastic Mr Fox.

Mr Fox bor i en kulle med sin fru och fyra små rävbarn. Han försörjer sin familj genom att stjäla kycklingar, ankor och kalkoner av de gemena bönderna Boggis, Bunce and Bean. De tre herrarna tycker såklart inte att det är okej att bli bestulna så de gör allt i sin makt för att få tag i familjen Räv. Mr Fox är ju dock inte en vanlig räv, han är en fantastisk räv! som hans fru ständigt utropar. Han klarar alla knipor och slutet gott, allting gott. Ett kritiskt öga skulle säga att det är en ganska trist kvinnosyn, med klena fruar som hela tiden hyllar sina män, och en ganska usel läxa i vad som är ditt och mitt i boken. Men jag väljer att inte låtsas om det. Läs boken för er själva och eventuella telningar och framför allt, se filmen.

Herr Räv med frack och en klädsam scarf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar