tisdag 11 januari 2011

När änglar faller

Jag har läst Flickan med pärlörhänge men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad den handlar om. Något om en konstnär. Jag vill påminna mig om att jag tyckte den var bra. Det var av den anledningen jag plockade på mig När änglar faller av samma författare, Tracy Chevalier, från fikarummets bibliotek.

Den börjar samma dag som drottning Victoria dör och hela England försätts i sorg. På en av Londons kyrkogårdar möts två familjer vars liv kommer att flätas ihop mer än de då anar. Berättelsen framförs omväxlande av de olika familjernas medlemmar, med störst vikt på de två döttrarna, som blir bästa vänner. Men även om det oftast är döttrarna som berättar känns det som att det är den ena modern, Kitty Coleman, som är den verkliga huvudpersonen. Hon är väldigt obekväm i det viktorianska England och vad som förväntas av att vara kvinna. En dag kommer hon i kontakt med suffragettrörelsen och då sätts verkligen de två familjernas vänskap på prov.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Jag gillar när man får olika perspektiv på samma berättelse och jag gillar verkligen sekelskiftets England, om inte det har framgått tidigare. Jag ska ta och läsa om Flickan med pärlörhänge och se om jag tycker den är lika bra (som jag (inte) minns).

2 kommentarer:

  1. Jag har för mig att jag också tyckte om båda de böckerna, däremot inte Den blå färgen. Kan inte alls komma ihåg varför jag inte tyckte om den dock... Kanske fick en Chevalier-överdos. Jag kommer ihåg att jag tyckte om suffragettrörelsen i När änglar faller, det är det som gör att jag kommer ihåg den boken. :)

    SvaraRadera
  2. Hmm, konstigt att man inte kommer ihåg hennes böcker fastän de är bra. Det är ju inget bra betyg egentligen.

    SvaraRadera