söndag 2 januari 2011

Människohamn

Jul och nyår har förflutit på allra bästa tänkbara sätt. Godis, vila och litteratur.
Människohamn av John Ajvide Lindqvist valdes till första julbok då den lockade med spänning, gott rykte och poketformat. Jag hade ganska höga förväntningar och jag blev inte direkt besviken. John Ajvide vet vad han skriver om. Den här gången handlar det om mystiska försvinnande på en skärgårdsö och ett hav som tar mer än det ger. En något alkoholiserad man tar upp kampen mot havet sedan hans sex-åriga dotter försvinner spårlöst på isen utan att någon kropp hittas. Ibland är det oerhört spännande och läskigt, emellanåt dras tempot ner och man vaggas in i mysig skärgårdsidyll.

Jag har ännu inte läst någon bok av herr Lindqvist som jag inte har tyckt om. En favoritförfattare är på ingång.

1 kommentar:

  1. Jag gillade den. Men jag fattade verkligen inte slutet alls! Vad fan hände? En trappa som man går nerför men plötsligt går man uppför och... ja, nu minns jag inte ens resten för jag blev för förvirrad. Kan du förklara den för mig? :) Hälsningar Sara från Flän!

    SvaraRadera