söndag 2 januari 2011

Främlingen i huset

Julens andra bok var bokcirkeln Edits månadsbok. Senaste bokväljaren hade temat gotiska spökhistorier (var det rätt, Bea?) och för första gången, tror jag, var vi väldigt oeniga i våra val. Efter omröstning och protokollskrivning valdes till slut Sarah Waters Främlingen i huset, som uspelar sig på den engelska landsbygden under efterkrigsåren. Ett stort gammalt gods har sett sina bästa dagar, medan husets invånare, familjen Ayres, bara kan stå och se på hur huset förfaller. Den engelska adelns sötebrödsdagar är över och efter kriget behövs de stora markerna till husbyggen, samtidigt som de gamla familjerna behöver pengar.

En doktor Faraday är romanens berättare, han behandlar unge herr Ayres krigsskador och blir bekant med familjen. Det är en klassisk spökhistoria, ett knarrande gammalt hus, mystiska händelser och oförklarliga ljud. Allt är såklart väldigt spännande och jag kommer på mig själv med att vara så uppskrämd att jag måste sluta läsa. Härligt! Spänningen byggs upp under hela romanen och slutar på det där spökhistoriesättet då man inte vet vad som var sant eller inbillning. Jag gillar´t!

1 kommentar:

  1. Du har förstått konceptet rätt Lisa - gotiska spökhistorier är precis vad det är. Vad glad jag blir att du gillar't!

    Måste tipsa om en alldeles fantastisk ny virkbok: Välkommen till virkligheten av Annika Messing. Helt underbar!

    När bär det av till solen? Hinner vi träffas nått innan månntro?

    SvaraRadera