onsdag 26 januari 2011

Fruarna i Stepford

Kanske mer känd som Hollywood-film. Boken är dock dystrare och mer ödesmättad. Säkert obehaglig på sin tid, skriven 1972 och säkert provocerande att läsa om dessa husliga, ytliga kvinnor som bara städade och var passiva sina män. Sen kom förklaringen, obs, spoiler-varning. De var robotar. Idag finns det många kvinnor som tycker att hemma är bäst och som förlitar sig på mannens karriär. Jag blir dock fortfarande provocerad även om jag vet att kvinnorna var androider och inte självmant agerade hemmafruar. Jag blir provocerad av att män vill ha sådana kvinnor.

Såklart är den läsvärd som alla Ira Levin-böcker, även om jag hoppas att det finns en nyare översättning än min från 1973. Det skrivs om negerkvinnor och huvudpersonen utropar i början av boken "Milda makter vilket fiasko! Där fick jag verkligen på moppe!" I och för sig ganska underhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar