tisdag 11 januari 2011

Titta jag flyger


Moi moi! Jag är i Finland. I Åbo närmare bestämt. För att ta sig till Åbo från Stockholm måste man flyga ett pyttelitet propellerplan. Hujedamej. Planet var så litet att jag knappt kunde stå upprätt i mittgången. Det var inte mitt sturskaste ögonblick när propellrarna startade. Fakta: propellerplan behöver väldigt kort startsträck. Knappt ingen alls. Hepp så var det i luften. Det tar 45 minuter att flyga till Åbo. Under den tiden serveras det "refreshments". Ett litet paket juice. Om man satt i businessklass fick man ett "light meal". Jag hörde fel och tyckte att de sa light beer och tyckte att det var väldigt konstigt. Men lättöl kanske är fint i Finland. Det är svårt med kulturkrockar tänkte jag. När vi landade på den pyttelilla flygplatsen, plats för fem små propellerplan, var där en skylt som sa att Åbo är årets europeiska kulturhuvudstad. Det känns fint. Och lite konstigt.

Men hotellet är fint, alla talar svenska och jag har hittat SVT på tvn. Nu tittar jag på Helt Apropå och känner mig som hemma.

Propellern och 1,25 dl juice. Uppdrucken på 3,42 sekunder.


1 kommentar:

  1. Njut av Åbo, jag har bara åkt båt dit och inte
    sett staden!!

    / Pappa

    SvaraRadera